نمایش 1 - 0 کالا از 0

هیچ محصولی یافت نشد.

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق  به مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی که هماهنگ با هم جهت خبر دادن و آشکارسازی وقوع حریق در محیط سازمان یا هر مکان دیگر عمل می کنند، گفته می شود. از جمله خدمات قابل ارائه توسط هایپر صنعت فامکو در کنار فروش تجهیزات اعلام حریق، طراحی انواع سیستم اعلام حریق و همچنین نصب و اجرای سیستم اعلام حریق می باشد.

 

انواع سیستم اعلام حریق

ابتدا باید بیان کنیم که سیستم حریق از نظر نحوه آغاز به دو صورت دستی و خودکار وجود دارد:

  1. دستی : این سیستم دستی سیستمی است که شامل کاشف خودکار نیست و هشدار فقط از طریق دست توسط انسان آغاز می شود. در واقع این سیستم بدون اپراتور کارایی ندارد. تمام ساختمان هایی که سیستم اعلام حریق خودکار دارند الزاما باید سیستم اعلام حریق دستی هم داشته باشند.
  2. اتومات (خودکار) : این سیستم حریق اتومات سیستمی است که دارای یک سری حسگر است که به یک یا چند محصول حریق حساس هستند و در صورت حس کردن آن ها به صورت خودکار فعال می شوند. سیستم اعلام حریق خودکار شامل دو سیستم موضعی و مرکزی نیز می باشد.
    • اتومات موضعی (انفرادی) : به این صورت است که بر روی آشکارساز ها آژیر هشدار نصب شده است. کاشف های موضعی باید دارای طول عمر 5 سال و باتری مناسب جهت استفاده باشند.
    • خودکار مرکزی : دارای پنل مرکزی هستند و آشکارساز ها سیگنال را به پنل و پنل به آژیر ها و غیره می رساند.

 

انواع سیستم اعلام حریق اتومات مرکزی

  1. سیستم اعلام حریق متعارف : هنگام مراجعه به این سیستم حریق، به احتمال زیاد اصطلاح یک سیستم حریق متعارف یا معمولی یا کانونشنال را خواهید شنید. یک سیستم حریق متعارف یک هشدار وقوع آتش است که منطقه آشکارساز فعال یا نقطه تماس دستی را توسط یک LED شناسایی می کند. این متفاوت از یک پیام متنی است که در سیستم حریق آدرس پذیر در یک صفحه نمایش LCD ایجاد می شود. در واقع در سیستم حریق متعارف یا کانونشنال منطقه حدودی حریق مشخص می شود.

  1. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر : یک سیستم حریق آدرس پذیر از مجموعه ای از آشکارساز های آتش و دستگاه هایی ساخته شده است که به یک صفحه کنترل مرکزی متصل می شوند. با استفاده از سیستم های آدرس پذیر، هر دستگاه دارای یک آدرس یا مکان است، که این امکان را می دهد تا آشکارساز دقیق مکان حریق ایجاد شده را به سرعت شناسایی کند. به عبارتی دیگر در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به طور دقیق دیوایسی که دچار حادثه شده است را مشخص می کند. به نوعی از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر سیستم اعلام حریق هوشمند نیز گفته می شود.

  1. سیستم اعلام حریق بی سیم : سیستم های حریق بی سیم از هیچ گونه سیم کشی بین پانل کنترل آتش و سایر دستگاه ها استفاده نمی کنند. بیشتر سیستم اعلام حریقی که امروزه استفاده می شوند بی سیم هستند. از پیشرفته ترین فن آوری هوشمند استفاده می کنند و می توانند در یک خانه هوشمند با کاربرد های مختلف نرم افزاری ادغام شوند. در سیستم های حریق بی سیم، سیگنال از ردیاب ها به صفحه کنترل با فرکانس رادیویی منتقل می شود. سیستم حریق بی سیم در اماکنی که امکان سیم کشی و یا تغییر و دسترسی به تمام نقاط آن وجود ندارد استفاده می شود.

 

اجزای سیستم اعلام حریق

به طور کلی هر سیستم حریق از بخش های زیر تشکیل شده است:

  • مرکز کنترل اعلام حریق : که وظیفه کنترل ورودی ها و خروجی ها را بر عهده دارد.
  • تجهیزات ورودی : نظیر انواع دتکتورهای دود، حرارت، گاز، شعله، شستی اعلام حریق و…
  • انواع تجهیزات هشداردهنده : نظیر آژیر اعلام حریق، فلاشر و…
  • منبع تغذیه : که وظیفه تامین انرژی الکتریکی سیستم را در طول دوره فعالیتش بر عهده دارد.
  • تجهیزات جانبی دیگری نیز نظیر انواع ماژول های ورودی و ماژول های خروجی که برای ارتباط سیستم اعلان حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات به کار می روند.

 

 

انواع سیستم اعلام حریق

دو نوع دستگاه های حریق وجود دارد: ۱- متعارف  ۲- آدرس پذیر

۱- سیستم متعارف

در این نوع سیستم مدار به صورت خطی و انتهای مدار دارای مقاومت است. در این نوع سیستم حریق بر اساس منطقه بندی مشخص و اعلام می شود. سیستم متعارف برای ساختمان های کوچک تر با تعداد طبقات کمتر مناسب است.

تقسیم بندی یک منطقه اصلی به چند منطقه فرعی با کمک چراغ اندیکاتور:

اگر قرار  باشد با استفاده از چراغ LED یک منطقه اعلام حریق به چند منطقه فرعی تقسیم شود، باید عناصر هر ناحیه با یک سیم اضافه به هم متصل شوند. به طور مثال در ساختمان هایی که چند واحد در هر طبقه است، در خروجی هر واحد یک LED نصب می شود که فرمان روشن شدن LED از دتکتور داخل واحد داده می شود. مزیت استفاده از چراغ LED در هر منطقه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

۲- سیستم آدرس پذیر

مدار سیستم در حالت آدرس پذیر به صورت حلقوی است و در این حالت تک تک اجزای سیستم نام گذاری و آدرس دهی می شوند و مشخصات و محل هر دتکتور به طور دقیق مشخص است.

 

نحوه ارتباط تجهیزات سیستم اعلام حریق

تجهیزات تشکیل دهنده سیستم حریق را معمولاً به دو صورت خطی (رادیال) و حلقوی می توان به یکدیگر متصل نمود. نحوه اجرای این دو سیستم در شکل های زیر نشان داده شده است. در سیستم رادیال یا خطی هر دستگاه اعلام حریق با دو رشته سیم به مرکز کنترل وصل می شوند . سادگی این سیستم از مزایای آن به شمار می آید.

در صورت بروز حریق و اعلام آن به وسیله دستگاه های حریق مستقر شده در ساختمان مدرسه ، اداره یا مجتمع مسکونی ، پیامی به مرکز کنترل آن ساختمان ارسال می شود تا محل بروز حریق در آن ساختمان مشخص شود (سیستم خطی) و همزمان، یک سیگنال دیگر نیز به دستگاه های اعلام حریق مستقر در مرکز آتش نشانی ارسال می شود.

این دستگاه ها معمولاً از نوع کوک شده با استارت الکتریکی هستند. (سیستم حلقوی) با فعال شدن یکی از دستگاه های حریق مستقر در اداره آتش نشانی پیغامی به مرکز کنترل آن اداره ارسال می شود تا برای اداره آتش نشانی مشخص شود که در کدام نقطه از شهر یا محله آتش سوزی رخ داده است.

 

قیمت و خرید سیستم اعلام حریق :

سیستم اعلام حریق جهت حفاظت جان و مال افراد به طور گسترده در ساختمان ها , مراکر مسکونی , اداری , تجاری و صنعتی استفاده می شود , قابلیت تشخیص و شناسایی حریق در همان لحظات اولیه را داشته و به ساکنین و سازمان آتش نشانی و … هشدار را اعلام می نماید. توجه کندی در حین خرید سیستم اعلام حریق حتما تمام این ویژگی ها را در نظر داشته باشید .

جهت تهیه سیستم حریق می توانید از طریق سایت ایمن ابزار سپه اقدام کنید. به همین دلیل با مراجعه به سایت می توانید به راحتی از قیمت سیستم اعلام حریق اصلاع پیدا کنید. توجه کنید که شما می توانید جهت راهنمایی در خرید با کارشناسان فروش ایمن ابزار سپه در ارتباط باشید .

SS:2504

مقایسه ( 0 مورد )
0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.