نمایش 1 - 0 کالا از 0

هیچ محصولی یافت نشد.

شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی به عنوان یکی از تجهیزات آتش نشانی پرکاربرد، یک شیلنگ فشار قوی است که آب و یا دیگر خاموش کننده های آتش نظیر فوم را انتقال داده و جهت خاموش کردن آتش کاربرد دارد.

شلنگ آتشنشانی در محیط های باز به خودرو های آتش نشانی و یا هیدرانت متصل می گردد و در فضا های داخلی به طور دائمی به سیستم لوله کشی و منبع آب یک ساختمان متصل است. شیلنگ برای مهار آتش سوزی یکی از ضروری ترین و اساسی ترین تجهیزات آتش نشانی در عملیات ها و فعالیت های اطفاء حریق می باشد که وظیفه آن ها انتقال آب از یک منبع آب باز و یا یک منبع آب فشرده به سمت آتش است.

کاربرد شیلنگ آتش نشانی :

شیلنگ ها بر اساس کاربردشان به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  •  شلنگ های تخلیه
  • شلنگ های مکنده

بعد از استفاده از شیلنگ معمولاً آن ها را آویزان می کنند تا آب موجود در آن به طور کامل تخلیه و خشک شود. اگر آب به مدت طولانی در شیلنگ باقی بماند می تواند منجر به تخریب آن گردد. ایستگاه های آتش نشانی دارای محل هایی برای جمع‌آوری و نگهداری شیلنگ به صورت اصولی و مناسب می باشند.امروزه شیلنگ های اطفاء حریق از انواع پارچه و الاستومر های طبیعی و مصنوعی تولید می گردند. مواد به کار رفته در تولید آن ها اجازه می‌دهد که شیلنگ ها بدون پوسیدگی مرطوب نگهداری شوند. همچنین در برابر نور خورشید، مواد شیمیایی، سایش و مواد مخرب مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.شیلنگ های مدرن امروزی نسبت به انواع قدیمی تر آنها سبک وزن تر بوده و کار با آن ها را برای آتش نشان ها راحت تر می نماید. تجهیزات گوناگونی برای تخلیه و خارج کردن هوا از داخل شیلنگ وجود دارد. تخلیه هوای داخل شیلنگ سبب می گردد که حجم آن کاهش یابد. بدین ترتیب می توان طول بیشتری از آن را در یک محفظه بر روی دستگاه ها قرارداد.

 شیلنگ مکنده Suction Hose

شیلنگ مکش از سمت ورودی به پمپ متصل است. درون پمپ، آب تحت فشار کمتر و یا بیشتر از هوای بیرون قرار دارد.

این دستگاه در برابر فشار های داخلی و خارجی به صورت مقاوم طراحی شده است. به هنگام ایجاد خلاء در داخل آن باید مقاومت کافی برای تحمل فشار هوای خارجی را داشته باشد. همچنین باید در برابر فشار هیدرانت نیز مقاوم باشد. هر دستگاه معمولاً باید ۱۰ متر از شیلنگ را در فضایی به طول 2.5 الی ۳ متر حمل نماید. قطر شیلنگ نیز به ظرفیت پمپ بستگی دارد.

شیلنگ مکش دارای روکش لاستیکی محکم بوده که به صورت مارپیچ با سیم فولادی گالوانیزه شده مستحکم شده است. نوع طراحی آن به گونه ای است که یک آبراه کامل و سطح داخلی نسبتا صافی را فراهم می آورد. جنس دیواره های شیلنگ از چندین لایه برزیلی و لایه داخلی لاستیکی تهیه شده است. بدنه شیلنگ با ولکانیزاسیون مستحکم شده است.

 شیلنگ تحویل Delivery Hose

این نوع شیلنگ به خروجی پمپ گذاشته می‌شود. آب عبوری از آن همیشه در فشار بیشتر از فشار اتمسفر قرار دارد. این نوع شیلنگ در دو مدل نفوذی و شلنگ بدون نفوذ طراحی شده است.

  •  شیلنگ نفوذ کننده : عمدتاً برای مبارزه با آتش سوزی های جنگل ها کاربرد دارد. نشت آب از طریق این شلنگ از آن در برابر صدمات ناشی از افتادن توده های آتش بر روی آن و قرار گرفتن بر روی زمین های داغ محافظت می نماید.
  • شلنگ بدون نفوذ : در خدمات آتش‌نشانی عموماً از این نوع شیلنگ برای انتقال آب استفاده می شود. دارای لایه های خارجی تقویت شده از نخ های پلی استر و یا نایلون می‌باشد. لایه داخلی آن نیز لاستیک ولکانیزه شده است.

انواع شیلنگ آتش نشانی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

این محصول باید از جنسی باشد که در برابر آتش و هر گونه آسیبی محکم باشد و مشکلی برای آن به وجود نیایید. جنس هایی که می توان استفاده کرد در تهیه این شلنگ ها شامل :

  • کتان : دارای استحکام و دوام بالایی است . این ماده آب را به خود جذب می‌کند. بنابراین برای ساخت شیلنگ انتقال دهنده نفوذپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که این ماده با جذب آب سبب بالاتر رفتن وزن شیلنگ می‌شود.
  • پنبه : هم همانند کتان آب را جذب می‌کند؛ اما برای خشک شدن به زمان کمتری نسبت به کتان نیاز دارد.
  • نایلون : در عین حال که وزن کمی دارد از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. نایلون برخلاف پنبه و کتان، جاذب آب نیست. بنابراین در ساختمان شیلنگ نفوذناپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تریلن : همچون نایلون وزن بسیار کم و استحکام بسیار بالایی دارد. این ماده هم رطوبت کمی جذب می کند. شیلنگی که این ماده در ساختمانش وجود دارد از انعطاف بالایی برخوردار است.
  • PVC : که نوعی پلیمر است که در ساخت شیلنگ هوزریل کاربرد دارد، PVC استحکام آب بندی بالایی دارد و در در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. همچنین با برخورداری از مقاومت کششی بالا و مقاومت به تغییر شکل، گزینه مناسبی برای ساخت شیلنگ آتش نشانی است.
  • EPDM : یا اتیلن پروپیلن دی مونومر نوعی لاستیک است که چگالی پایین، الاستیسیته (شکل پذیری) بالا، مقاومت بالا در برابر اسیدها و بازها از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. برخورداری از این ویژگی‌ها باعث استفاده از آن در ساخت انواع شیلنگ برزنتی شده است.

چه چیزهایی می تواند به شیلنگ آتش نشانی آسیب بزند؟

در اینجا مواردی را بیان می کنیم که می تواند به شیلنگ آتش نشانی آسیب وارد کند. بنابراین کاربران شیلنگ‌های آتش نشانی برای افزایش بهره‌وری این محصول باید به آن توجه داشته باشند.

  • سایش : با کشیدن شیلنگ آتش نشانی بر روی زمین به طور مداوم، ممکن است در بلند مدت به شیلنگ آسیب وارد شود. بنابراین بهتر است از کشیدن شیلنگ آتش نشانی بر روی سطوح تیز یا ساینده خودداری کنید. همچنین  به جای کشیدن لبه تاشده بر روی بتن یا آسفالت، سعی شود شیلنگ از قسمت صاف آن با سطح تماس پیدا کند. این کار سایش را در سطح وسیع‌تری پخش می‌کند و باعث کاهش آسیب می‌شود.
  • کپک زدن : کپک نوعی قارچ است که به شیلنگ آتش نشانی آسیب وارد می کند. اگر شیلنگ را به صورت مرطوب جمع کنید و یا شیلنگ خشک را در جای مرطوب نگه دارید، شیلنگ کپک می زند. برای جلوگیری از این اتفاق، روش‌های مختلفی برای خشک کردن شیلنگ وجود دارد. استفاده از برج‌های خشک کننده شیلنگ آتش نشانی یکی از آن روش‌ها است.
  • شوک و فشار : فشار اضافی می تواند به شیلنگ آتش نشانی آسیب وارد کند. به همین منظور، بهتر است در حین استفاده از شیلنگ، از افزایش ناگهانی فشار اجتناب کنید و به جای آن، فشار را با نرخ ثابتی اما پیوسته بالا ببرید.
  • اسید : اگر آب داخل شیلنگ آتش نشانی حاوی لاستیک به درستی تخلیه نشود، آب داخل آن بعد از مدتی با انجام واکنش شیمیایی با مواد داخلی شیلنگ به اسید تبدیل می شود و می‌تواند به شیلنگ آسیب جدی وارد کند.
  • مواد شیمیایی : شیلنگ آتش نشانی را از مواد اسیدی و رنگ های صنعتی و هر نوع ماده شیمیایی خورنده دور نگه دارید. این مواد در دراز مدت می‌توانند به شیلنگ آتش نشانی آسیب بزنند. همچنین از ابزارهای برقی شستشو مانند ماشین کارواش و حلال‌ها و پاک کنندها برای شستشوی شیلنگ استفاده نکنید. زیرا ممکن است پوشش خارجی شیلنگ آسیب ببیند. برای شستشوی شیلنگ هر دو طرف شیلنگ را با شیلنگ آب معمولی با فشار پایین بشویید و از فشار کم یا ملایم استفاده کنید.

تولید کننده شیلنگ آتش نشانی 

شیلنگ آتش نشانی معمولاً در کارخانه ای تولید می‌شود که در ارائه شیلنگ به آتش نشانی ها، شهرداری ها، صنایع، جنگلداری و … تخصص دارد. سلسله عملیات معمولی برای تولید یک شیلنگ مناسب برای مهار آتش با روکش لاستیکی عبارت است از:

  1.  تهیه نخ و الیاف به کار رفته در شیلنگ: دو نوع مختلف از الیاف وجود دارد که برای ایجاد یک پوشش بر روی شیلنگ به روی هم بافته می‌شوند. نخ هایی که از طول شیلنگ عبور می‌کنند نخ تار گفته می‌شود. معمولاً از پلی استر و یا نایلون برای آن ها استفاده می گردد و منجر به افزایش مقاومت سایشی شیلنگ می شود.نخ و الیاف ای به صورت مارپیچ محکم اطراف شیلنگ پیچیده می شوند که معمولاً از پلی استر هستند و منجر به افزایش مقاومت در برابر فشار داخلی آب می گردد.
  2. تولید لوله لاستیکی: قطعات لاستیک نرم شده از طریق یک سوراخ بین یک قطعه دایره‌ای جامد داخلی و خارجی فشرده شده و یک آستر لوله را به وجود می‌آورند. سپس  لاستیک در کوره گرم  شده و در آن جا تحت واکنش های شیمیایی به نام آتش زایی قرار می‌گیرند که این امر باعث می‌شود که لاسیک محکم و انعطاف پذیر گردد. طی عملیات‌هایی لایه ی شیلنگ پلاستیکی به روکش بافته شده می‌چسبد.
  3. نصب اتصالات: اتصالات فلزی و کوپلینگ ها سپس به آن متصل می گردند.
  4.  آزمایش و بازرسی کیفی :مطابق استاندارد شیلنگ تولید شده باید تحت آزمایش تحمل فشار تا ۶۰۰ PSI قرار گیرد. در حالی که شیلنگ تحت فشار است از نظر نشتی بررسی می گردد. پس از آزمایش خشک شده و در شرایط استاندارد آماده تحویل به مشتری می گردد.

علاوه بر آزمایش فشار نهایی، هر شیلنگ باید در مرحله تولید تحت بازرسی و آزمایش‌های مختلفی قرار گیرد. شیلنگ‌ هایی با ویژگی های خاص نیاز به آزمایش های متعددی داشته تا اطمینان حاصل نمود که محصول نهایی دارای کارایی مورد نظر باشد.

خرید شیلنگ آتش نشانی

بعد از مرحله نیازسنجی و تعیین نوع شیلنگ و طول مورد نیاز باید اقدام به خرید شیلنگ آتش نشانی نمود. محصولی که می‌خواهیم خریداری نماییم باید کارآیی لازم به هنگام انجام عملیات اطفاء حریق و خاموش کردن آتش سوزی های کوچک و معمولی را داشته باشد.

به طور کلی دو نوع حلقه برای شیلنگ آتش نشانی وجود دارد: حلقه شیلنگ آتش نشانی ثابت: این نوع به طور دائمی و ثابت بر روی دیوار یا درون جعبه قرار می‌گیرد به منبع اصلی تامین آب ساختمان متصل شده و در محل‌ های با دسترسی سریع قرار داده می‌شود. معمولاً در آتش سوزی های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت شیلنگ آتش نشانی 

توجه داشته باشید که شما می توانید از طریق سایت ایمن ابزار سپه بهترین جهت خرید شیلنگ آتش نشانی اقدام کنید. همچنین به راحتی می توانید تمامی این محصولات را مشاهده نمایید و از قیمت شیلنگ آتش نشانی اطلاع پیدا کنید. همچنین در صورت نیاز می توانید با کارشناسان سایت ایمن ابزار سپه جهت خرید در ارتباط باشید .

SS:2504

مقایسه ( 0 مورد )
0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.